Laatste 2 weken... Melbourne-Adelaide-Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Marieke Berg - WaarBenJij.nu Laatste 2 weken... Melbourne-Adelaide-Tasmanië - Reisverslag uit Hobart, Australië van Marieke Berg - WaarBenJij.nu

Laatste 2 weken... Melbourne-Adelaide-Tasmanië

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 Januari 2014 | Australië, Hobart


Hallo allemaal,

Ben ik weer! Ik kreeg al bezorgde berichtjes maar had de laatste tijd vaak een slechte internetverbinding dus vandaar nu dan eindelijk een samenvatting van wat ik de afgelopen 2 weken weer allemaal heb uitgespookt. En ik kan je vertellen dat was weer genoeg, dus ga er maar even lekker voor zitten :-).

Waar waren we gebleven na de laatste keer... Ow ja Melbourne! 7 januari, pfff lijkt alweer zo lang geleden. Melbourne is echt, zoals zovelen me al hadden ingefluisterd, een geweldige stad. Het is een levendige stad waar allerlei verschillende culturen samenkomen, graffiti op de muren en gezellig smalle straatjes met allerlei cafeetjes en restaurantjes. En een heerlijk strand vlakbij waar ik ook 3 nachten sliep, St. Kilda. Het hostel was erg leuk met gezellige mensen die me gelijk s avonds al even van het uitgangsleven hebben laten proeven :-).

De volgende dag een bezoek gebracht aan Philip Island, ten zuiden van Melbourne, bekend om zijn pinguïn parade. S middags eerst langs de Nobbies Rock Formation geweest en daarna nog even naar het Maru Koala and Animal Park om mijn favoriete vriendjes te ontmoeten. Echt wat een geweldige beesten zijn die kangaroos en koala's, kan er wel uren naar kijken en mee knuffelen! S avonds na zonsondergang dan eindelijk een van de meest geweldige dingen gezien, de little blue pinguïns (+\- 30 cm hoog) die uit de zee komen komen, in groepjes het strand op waggelen, weer terug de zee in omdat ze het niet helemaal vertrouwen (wat doet dat volk daar??) en uiteindelijk na enig overleg onder leiding van een van hen snel het strand oversteken richting hun nest, waar de kleintjes al op hun wachten, al piepend en voor het nest zenuwachtig en hongerig heen en weer waggelend. En er komen echt honderden pinguïns voorbij! Teruglopend over de boardwalk, en ik inmiddels totaal bevroren, kon je vlak naast ze meelopen terwijl ze onderweg waren naar huis, de plek die ze trouwens allemaal haarfijn weten te vinden. Ongelooflijk, ik heb er soms zelfs nog moeite mee ;-). Echt bijzonder om deze diertjes van zo dichtbij en in wildlife mee te maken!
Na deze geweldige ervaring bleef er nog maar 1 dag over om Melbourne verder te verkennen. En dat doen je dan middels de city circle tram, een bezoekje te brengen aan de Queen Victoria Market, aan de Harbour, en lunchen met oude bekenden, Kate uit Engeland die vanuit Auckland in de tussentijd daarheen is verhuist en Verity en Angharad die voor een paar maanden in Melbourne gaan werken. En dat lunchen liep ook gelijk door in dineren :-). Heerlijk om weer die bekende gezichten te zien en bij te kletsen wat we allemaal de afgelopen maanden hebben meegemaakt! Wat een heerlijk leven!!

De volgende dag begonnen met de 3 daagse trip langs de 400 km lange Great Ocean Road van Melbourne richting Adelaide, voor mij een van de mooiste stukjes van Australië!! Wat een geweldige natuur langs deze prachtige kustlijn! Regenwouden, de Loch Ard Gorge, zonsondergang bij de 12 Apostelen, de London Bridge, Grampians National Park, Brambuk Aboriginal Cultural Centre, watervallen, Hollow Mountain. Adembenemend.... En omdat ik inmiddels de smaak te pakken heb van het vliegen heb ik ook nog maar even een helikoptervlucht over de 12 Apostelen gedaan terwijl de zon al begon te zakken.... Ja, als je er dan toch bent ;-). Wow!! Echt een geweldige herinnering weer!
Ok dan nu de groep, de hostels waren dit keer ok dus daar valt niks over te zeuren behalve dat de we eerste nacht met z'n 20en op 1 kamer lagen maar goed iedereen heeft z'n handjes netjes boven de dekens gehouden dus ik ben al lang blij ;-). Dit keer bestond de groep uit meer liefst 16 Duitsers of Duits sprekenden mensen. En ik kan je vertellen wat er dan gebeurt, niets!! Behalve de hele dag in het Duits met elkaar lullen. Echt een stelletje ongeïnteresseerde, passieve, chagrijnige mensen bij elkaar, de gids had in al die jaren ook nog nooit zoiets meegemaakt, nou ik wel, alleen nog niet in deze extreme vorm :-). Gelukkig waren de anderen 5 mensen wel leuk want ik vertik het dan ook om maar 1 woord in het Duits te gaan praten, jullie kennen me.... ;-).

Na s avonds aangekomen te zijn in Adelaide even snel wat met een stel gegeten en de volgende ochtend alweer vroeg (06.15 uur!) vertrokken richting Kangaroo Island. Een dagtripje rond het eiland dit keer, en met maar 3 Duisters! :-) Met de bus naar Cape Jervis gereden en vanaf daar met de Ferry naar Penneshaw. Vervolgens naar Seal Bay geweest (jullie mogen raden wat er daar allemaal op het strand ligt! :-) > was erg leuk trouwens, wemelde ervan, alleen de lucht was iets minder), in Hanson Bay weer op zoek geweest naar mijn vriendjes met een koala walk, Flinders Chase national park, Remarkable Rocks, Cape du Couedic Lighthouse en Admirals Arch. Leuke dag, alleen zoals de naam aangeeft had ik er misschien wat meer kangaroos verwacht??! :-)

Volgende dag (14-1) vanuit Adelaide weer het vliegtuig gepakt richting een nieuwe bestemming, Hobart in Tasmanië! Via Melbourne :-). En zoals jullie misschien weten heerst er in Zuid Australië momenteel een hittegolf en in het normaal koude en natte Tasmanië merken ze daar nu ook iets van. Het was hier dus een heerlijk temperatuurtje in vergelijking met Adelaide (ruim 42 graden) toen ik hier aankwam (27 graden). Alleen hebben ze hier op de kamers in de hostels geen airco (maar wel verwarmingen) dus het was die nacht met 8 vrouwen, alle ramen dicht (?), best warm en dan gaan mensen dus blijkbaar naakt in bed liggen...?? Gekke dingen krijg je dan... Blijf me hier iedere dag weer verbazen haha. Ik wist bijvoorbeeld ook niet dat er jonge vrouwen zijn die net zo hard snurken als een oude kerel van 75 met teveel overgewicht?! :-). Ander weetje wat ik dan ook weer heb geleerd, wisten jullie dat Hobart op nummer 2 staat van de oudste steden van Australië? Nummer 1 is Sydney en nummer 3 Launceston (ook Tasmanië). Misschien dat sommigen dat interessanter vinden ;-).
De volgende ochtend na een kort nachtje vertrokken met een 6daagse trip rond het eiland ten zuiden van Australië. En ondanks dat het Australië is, isTasmanië echt anders dan de rest van het land. Het is hier veel groener, veel bergen, ander klimaat, en meer Engelse invloeden zijn hier merkbaar. Na 1,5 uur op mijn vertraagde bus gewacht te hebben, en een bijzondere start op dag 6 van de trip ipv dag 1, maar no worries :-), vertrokken richting zuid oost naar het plaatsje Richmond en Port Arthur Historic site, de plek waar ze vroeger heen moesten als ze stout waren geweest, de gevangenis, waar echt alleen de zwaar criminelen heen werden gestuurd. Nog even een halve minuut geprobeerd in een volledige donkere isoleercel met de deur dicht maar geloof me, dat is echt geen pretje. Daarna dus weer de nacht doorgebracht in Hobart, maar dan wel met een upgrade naar een 3 persoons ensuite kamer :-). De volgende dag weer vertrokken met een nieuwe groep vanuit het oosten richting het westen, naar Strahan. En dit keer met een ander publiek, geen 18 jarigen meer en geen Duitsers, maar dit keer een hoop Aziaten maar goed die spreken amper Engels dus daar heb je weinig last van :-). En deze dagen betekent weer een hoop lopen maar dat is geen straf in deze natuur dus via Russel falls, Mount Field np, Lake St. Clair en Frankin - Gordon Wild Rivers np uiteindelijk naar ons hostel waar we 2 nachten hebben geslapen, heerlijk in natuur want naast de hoofdstad Hobart, wat ook niet echt heel groot is, stellen de andere plaatsen helemaal niets voor. De plaatsen die je onderweg aandoet lijken wel een beetje op spookstadjes. Hier werd vroeger in de mijnen gewerkt en er is dus nu niet veel meer over van alles.
De volgende dag heb ik lekker gerelaxt terwijl de anderen voor een loopje of cruise op pad gingen maar ik dacht ik pak ff een momentje voor mezelf :-). Dag erna van Strahan via Cradle Mountain np en Sheffield naar Launceston, grootste stad na Hobart, en daar een 3uur durende loop naar Marions Lookout gedaan. Geweldig uitzicht daarboven, het was best een zware loop naar boven met een heerlijk zonnetje op ons hoofd maar zeker de moeite waard! Ik voel me onderhand net zo'n berggeitje ;-). Naderhand met z'n allen nog even een Ierse pub ingedoken, ga ze haast leuk vinden ;-).
De volgende ochtend weer op pad richting Bicheno, aan de westkust. Eerst door de Cataract Gorge gelopen in Launceston om half 8 in de ochtend en daarna naar de Bay of Fires. Geweldige plek! Jammer dat het weer nu weer naar normale temperaturen van rond de 18 graden is en het is best koud af en toe. S avonds nog met een paar een uitstapje gemaakt naar de pinguïns die ook hier in grote getale aan land komen en je ze van heel dichtbij weer kan bewonderen, blijft bijzonder! Ze zijn echt zo schattig, je moet alleen niet te dichtbij komen want ze pakken je met hun scherpe snavel en anders poepen ze je wel onder, kunnen ze vanaf een meter afstand, dus... :-)
De laatste dag van deze reis van Bicheno weer terug naar Hobart. Een dag met veel wandeltochten, in het Freycinet np, en een van mijn favoriete plekjes van Tasmanië, Wineglass Bay, zal wel door de naam komen ;-). Jammer alleen dat er geen wijn te vinden was :-). Via het plaatsje Ross, waar wederom weinig te beleven viel, naar het Bonorong Wildlife Sanctuary om naast mijn vrienden de Tasmanian Devil te bewonderen. Heerlijk dat die dieren hier zo vrij rond kunnen lopen in plaats van opgesloten te zitten in een dierentuin. S avonds met z'n allen als afsluiter een hapje gegeten, natuurlijk fish en chips ;-).

Nu zit het er toch echt bijna op voor mij, ongelooflijk hoe snel de tijd is gegaan! Vandaag mijn laatste (vrije) dag in Hobart en morgen vlieg ik terug richting Adelaide voor de laatste nacht hier in Australië, de dag erna kom ik weer naar huis.
Ik ga nu eens even de afgelopen maanden rustig laten bezinken en kom nog met een laatste blogje :-).

Tot snel!
Liefs,
Marieke
Xx

@sin: goed kijken, ze zitten er echt bij die foto's van die lifeguards, speciaal voor jou :-)! X
@patries: ja it's all coming back to me now as well ;-).. Tot snel! X
@san: jij had je hier ook zeker vermaakt :-)! Afrika... Lekker!! Al geboekt?? X
@les: ik hou ervan als er op me getoost wordt :-), binnenkort doen we t weer samen! :-) x
@claris: nee het is echt bizar hoeveel ik de afgelopen maanden gezien en gedaan heb! Hoop dat je ff hebt voor de foto's ;-). De wijn staat altijd koud :-)! x
@glad: haha we doen snel afspreken als ik terug ben!! X
@joke: top! haha goed zo, ik weet wel aan wie ik het vraag ;-), kom maar op 2014, ik ben er klaar voor! :-) x
@mams: haha nee geen verhalen meer, maar ik kan je nu straks alles in geuren en kleuren vertellen :-) x
@bettine: :-) maak maar een avondje vrij Betty ;-) x

  • 21 Januari 2014 - 08:45

    Sanne:

    Hoi Mop. Je kan altijd nog gaan reizen voor de kost, want je verteld het allemaal wel lekker.
    We hebben nog niks geboekt! Het is om te gieren. Dus misschien wel de dominicaanse republiek of naar egypte. Maakt mij niet uit als de zon maar schijnt.
    Goh alweer bijna thuis. Niet normaal. Best snel gegaan hoor! En wat leuk doordat ik nu om half 9 op school moet zijn ben ik nu gewoon de eerste die reageert! wahahahahaha
    Nou Mop zie je heel snel! Dikke kus

  • 21 Januari 2014 - 08:49

    Patries:

    Girlie, Wat ga ik deze heerlijke verhalen missen! Mocht het werk op de bank je niet meer bevallen een carriereswitch als schrijfster is zo gemaakt!!
    Wat zijn deze drie maanden voorbij gevlogen!
    Volgende week loop je hier gewoon al weer rond...
    Wat een fantastische en onvergetelijke reis heb je gemaakt, ik wil er alles over horen!
    Tot snel en ik kijk uit naar je laatste blogje ;-) xxx

  • 21 Januari 2014 - 10:46

    Nez:

    Hi!
    Wat een ongelofelijk mooie verhalen toch weer.
    Ik zal een gaatje in de agenda vrij maken om bij te praten. Heb er zin in. :)
    Hoop dat je me nog herkent haha!

    Have fun nog ff babe en tot snel.

    XXX

  • 21 Januari 2014 - 13:13

    Mams:

    Hai kanjer! Wat een verhaal weer zeg! Wordt er jaloers op! Vooral met die pinguïns lijkt me geweldig!!! Benieuwd naar de foto's straks. Zal er vast een paar dagen voor uittrekken. Je krijgt het nog druk als je thuiskomt met al die bezoekjes. Je kunt beter een groot scherm organiseren en er een bioscoopavond van maken dan heb je er een hele hoop tegelijk bij elkaar en hoef je t maar 1x te vertellen. Jammer dat ik je vannacht niet gesproken heb maar je vader wel gelukkig nog wel goed wakker ha ha!!! Nu de laatste dagen nog daar. Dan weer afscheid van veel vrijheid, zal eerste dagen op kantoor wel tegenvallen. Zit t hoofd nog down under!!!!!! Lieverd alvast goede reis maar spreek je nog wel. Floor kan niet wachten tot ze je ziet!!! Dikke kus uit t kikkerland!! Knuffel van Bobbel!!

  • 21 Januari 2014 - 13:51

    Fam VandenBerg:

    Hoi Marieke,
    Wat een belevenissen weer! Maar het eind komt nu echt in het zicht. Maar de herinneringen neem je voor altijd mee. Geniet nog van de laatste dagen. En een een goede reis terug

  • 21 Januari 2014 - 19:17

    Betty Drost:

    Hey Miepie,slim idee van je moeder,gewoon een zaaltje huren(met entree geld natuurlijk )en je hebt iedereen gehad. Bak ik wel taart voor je. De boodschappen voor jouw taart heb ik al in huis ! Fijn dat je weer terug komt meisje anders past het niet meer in je hoofd. Geniet nog van de laatste dagen en een hele goede reis terug. Dikke kusxxx

  • 21 Januari 2014 - 19:47

    Sindy:

    Jemig en dan is het ineens toch weer heel snel voorbij gegaan! Ik denk dat jij in die paar maanden meer hebt gezien dan velen in hun hele leven!
    Huur inderdaad maar een zaaltje, dan kan ik die lifeguards mooi op het grote doek bewonderen ;-P
    Koala's, kangeroes, pinguinnetjes...te schattig gewoon!
    Nog een paar daagjes genieten en dan spreken we weer wat af, kan niet wachten om de ongecensureerde versie te horen wahaha!!!!
    Liefs Sindy

  • 21 Januari 2014 - 22:22

    Joke:

    Mooie foto's!! En wat weer een leuke blog om te lezen! Die gaan we inderdaad missen hè Patries ;)
    Ach, volgende week kun je ons live vertellen over alles wat je hebt gezien en meegemaakt......wat gaat het nu ineens snel! Hele goede reis x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Live your dream!

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 3489

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2013 - 24 Januari 2014

Down Under

Landen bezocht: